1. Sitemizin yazılımı değişmiş olup kullanıcı adı ile girişlerde başlangıçta sorun yaşanabilir , özellikle kullanıcı adında Türkçe Karakter olanlar. Giriş yapmak için kullanıcı adı yerine mail adresiniz ile giriş yapınız. Sorun yaşarsanız erdoganibrahim@msn.com veya 0506 296 64 94 ten bana ulaşabilirsiniz.İbrahim ERDOĞAN
    Duyuruyu Kapat

6 Yaş Çocuğunun Gelişim Özellikleri

'Gelişim Alanları Özellikleri' forumunda Cemile Öğretmen tarafından 18 Ekim 2011 tarihinde açılan konu

  1. Cemile Öğretmen

    Cemile Öğretmen Moderator

    Katılım:
    14 Ekim 2011
    Mesaj:
    1,932
    Alınan Beğeniler:
    0

    6 Yaş Çocuğunun Gelişim Özellikleri


    Bu yaşlarda çocuklar oyun çağının birçok özelliklerini gösterir, 6 yaş zihni ve duygusal gelişmeleri bakımından okula devam edebilecek kadar olgun olunan bir yaştır.

    Zihni Gelişimi

    . Bu çağda çocuğun zihin gücü ve belleği bir hayli gelişir. Çocukta somut düşünce tarzı hakimdir.
    . Duyguları ile düşünür. Gözlemler ve deneyler sonucu bir takım hükümler verebilir.
    . Çocuk çevresini toptan algılar. Soyut ve mantıklı düşünemezler Toplu öğretim en uygun öğretme sistemidir.
    . His ve heyecanlarının etkisinde kalarak yargılara varır. Olayları objektif olarak eleştiremez.
    . Sık sık kendini över .Bu dönemin sonunda kendi kusurlarını görmeye başlar Ve eleştirir.
    . Zaman ayarlayamaz. îlersi için plan yapamaz.
    . Sayılan kavramaya başlar. Basit toplama, çıkarma hesaplan yapar.

    Dil Gelişimi

    . Dil çok zenginleşir. Çocuk çok fazla kelime öğrenir.
    . "Toptan görüş" hakimdir, Bunun için okuyacağı harflerden başlamak yerine, çocuk için anlamlı olan cümlelerden başlamak daha uygundur.
    . Sessiz okuması, sesli okumasına nazaran daha hızlıdır.
    . Bu çağın sonuna doğru yabancı dil öğrenmeye hazır hale gelir.
    İlgiler
    . Temsil oyunlarına ilgi, hayvanlarla ilgili temsiller, şarkılı temsillere ilgi devam eder.
    . Kızlar; büyükler gibi giyinmeye, evcilik oynamaya
    Erkekler; Şoförlük, Pilotluk, Askerlik gibi oyunlar oynamaya yönelirler.
    . Böceklere ve diğer hayvanlara ilgi görülür.

    Moral Gelişimi

    . îyilik ve kötülük kavramları, ana-babanın beğendiği ve beğenmediği davranışları ile ilgili olarak değişir.
    . Davranışlarının büyükler tarafından beğenilmesine önem verirler, Kusurlu görünmek onları endişelendirir.
    . "Başkalarına zarar vermek kötüdür" gibi genel değer yargılarına varabilirler. Bu dönemde çocuklara hangi davranışların iyi veya kötü olduğunu tanıtmak faydalıdır.

    Duygusal Gelişim

    . En önemli duygusal ihtiyaçları sevilmek, beğenilmek, değer verilmektir. Anne, baba, öğretmen tarafından ne kadar ilgi ve sevgi görürlerse, ruh sağlıkları o kadar yerinde olur.
    . îlgi merkezi olma isteği kuvvetlidir.
    . Başarılı olma ihtiyacı kuvvetlidir. Gerçek başarılar elde edemezlerse hayali başarılarla övündükleri görülür.
    . Bu dönemde korku, öfke, kıskançlık, neşe, sevgi gibi duygular bir çocuğun gününü birbiri ardına doldurabilir. Duygusal halleri çabuk değ4ir.

    Arkadaşlarla ilişkiler

    . Bu yaşta grup halinde oyun oynayabilirler.
    . Arkadaşlık kısa sürelidir.
    . Genellikle yakın arkadaşlarının kendi cinslerinden seçerler.
    . Fakir-zengin ayrılığı gözetmezler. Fakat başka sınıf, okul ve çocuklara karşı cephe alırlar.
    . Giyim, Konuşma, zevk bakımından çocuk, arkadaşlarını taklit eder. Rekabete girer. Sosyal yönden prestij kazanmak amacıyla güç gösterilerine girerler. Eşya ve aileleriyle övündükleri görülür.

    Aile ilişkileri

    . Aile büyüklerine karşı tavır takınır, yaramazlık eder.
    . Çoğu zaman kişiliğini gösterme, bağımsız olabilme çabasıyla inatçılık, dik başlılık, itaatsızlık olabilir.
    . Büyüklerinin her şeyi daha iyi bildikleri ve yaptıklarını düşünürler. Ebeveynlerini kendine örnek seçer.
    . Okulda günün önemli bir kısmını geçirmesine rağmen ana-baba sevgi ve
    ilgisine ihtiyacı çok kuvvetlidir.

    Öğretmen ile ilgili bölüm,

    . Çocuk öğretmenine büyük ilgi ve hayranlık duyar. Kendini beğendirmek için elinden geleni yapar.
    . Çok görülen şikayet olayı, çok kere öğretmenin ilgisini çekmek için yapılır.
    . Tenkitler çocuklarda çok büyük etki yapar. Alay ve şakalarda alınır.

    Kazandırılması geren davranışlar:

    1- Eşyalarını temiz ve düzenli kullanma,
    2- Yatağını düzeltme,
    3- Kıyafetlerinin kendisinin giymesi ve çıkarttıklarını katlayıp yerine koyması,
    4- Sabah temizliğine dikkat etmesi, dişlerini fırçalaması,
    5- Oyuncaklarını toplaması,
    6- Kardeşleriyle iyi ilişkiler içinde olması,
    7- Büyüklerine karşı saygılı olması,
    8- Annesine yapabileceği ev işlerinde yardımcı olması,
    9- Verilen ödevi zamanında yapması,
    10 -Eve gelen misafîr çocuklarına iyi davranması,
    11- Oyuncaklarını paylaşması,
    12- Vaktinde yatma ve uyuma,
    13 - Tuvalet temizliğine dikkat etme,
    14 - Problemlerini rahatlıkla söylemesi,
    15 - Okula uyum sağlama,
    16 - Evini, okulunu, yakın çevresini tanıma,
    17 - Temel insan ilişkilerinde nasıl davranacağını bilme,
    18 - Toplumsal değerlere karşı olumlu bir tutum geliştirme,
    19 - Sağlık kuruluşlarını bilme,
    20 - Trafîk kurallarını bilme,
    21 - Toplu yaşama kurallarını bilme,
    22 - Doğayı sevme,
    23 - Boş zamanlarını iyi değerlendirme,
    24 - Zaman kavramını bilme,
    25 - Okuma ve dinlenme becerisi kazanma,
    26 - Türkçe'yi doğru kullanma,
    27 - Okuma alışkanlığı kazanma,
    28 - Günlük hayatta kullanılan toplama ve çıkarma yapma,
    29 - Zihinden hesaplar yapma,
    30- Seviyeye uygun problem çözme,
    31- Varlıklar arasındaki ilişkiyi kavrama,
    32- Sesini doğru kullanma,
    33- Duygu ve düşüncelerini resimle ifade etme,
    34- Artık malzemeleri kullanarak resim yapma,
    35- Günlük işlerim yürütecek kuvvet, Çeviklik ve dayanıklılık kazanma,
    36- Sağlıklı büyüme ve gelişme ile ilgili kuralları öğrenme,
    37- Oyunları kuralarına göre oynama,

    Okuma Alışkanlığı kazandırma:

    1.Evde kitapların varlığı, çocukların okumaya hazırlanmalarını garantilemektedir.
    2- Ana-babalar çocuklarına kitaplar okuyarak, Okumanın değerini iyi bir canlı örnek olarak çocuklarını okumaya yönlendirebilir.
    3- Çocuğa yönelik resimli kitapları çocuğun ulaşabileceği yerde bulundurulmalı, çocuğun kitapla oynamasına ve sayfaları karıştırmasına izin verilmelidir. Resimler üzerinde konuşmalar, tartışmalar yapılmalıdır.
    4- Çocuğa basit hikayeler okunmalıdır. Hikayeler üzerinde konuşulmalıdır.
    5- Okunan hikaye ile çocuğun yaşadığı olaylar arsında ilişkiler kurulmalıdır.
    6- Kitaptaki yazıları göstermek, sembollerin bir anlamının olduğunu anlatmak çocukta öğrenme isteğini arttırır.

    Ailenin dağılması ve çocuk:

    Çocuğun sağlıklı aile ilişkilerinden uzak kalması duygusal gelişimini etkilediği gibi, bedensel ve zihinsel gelişimini de olumsuz etki de bulunur.
    1- Dikkatini bir konuya toplaması güç olur.
    2- Diğer insanlarla başarılı ilişkiler kuramaz.
    3- îçe dönük ve bencil bir kişi olur.
    4- Kekemelik, alt ıslatma, sınıf içinde uyumsuzluk görülür.
    5- Yaramazlık, aşın hareketlilik ya da gerçek olmayan bedensel şikayetler görülür.
    6- Huysuzluk, saldırganlık ve hırçınlık görülür.

    Anne veya Babası ölen çocuk:

    - Çocuğun mutsuzluğu açıkça görülür.
    - Çocukta ölüm korkusu meydana gelebilir.
    - Terk edilmiş olma duygusu hisseder. Buna bağlı olarak yalnızlık, boşluk duygulan oluşur.
    - Gizli suçluluk duyguları vardır. Gece korkusuna kabuslara neden olur.
    - Aşırı ağlama, mutsuz görünme, taşkınlık görülür.

    Tek çocuk:

    - Tek çocuğun giyim ve eğitimi, beslenmesi daha kolaydır.
    - Oyun arkadaşlarının azlığı önemli bir engeldir. Oyundan zevk alamaz. Yetişkinlerle konuşmayı yeğler. Oyun ona zamanla gereksiz gelir.
    - Kardeş, çocuğu sosyal yaşama hazırlar. Yetişkinlerle iletişim kurması çocuğun kendini yaşıtlarından farklı görmesine sebep olur.
    - Ana-Babasının yardımına hemen hazır olması, çocuğun güçsüzlüğünü arttırır. Güvensizlik duygusu artar.
    - Tek çocukla çok fazla ilgilenilir, şımartılır.
    - Sabırsızlık ve hükmetme tek çocuğu sembolize eder.

    Büyük çocuk

    1- Anne ilk çocuğuna daha fazla özen göstermiştir, Deneyim eksikliği vardır. Aşırı hoşgörü ve kızgınlık arasında gidip gelen davranış değişikliklerine sebep olur.
    2- Tek çocuk birden büyük çocuk olur. Sorumluluklar üstlenir.
    3- Önceden sahip olduğu ayrıcalığı sürdürmek ister. Bu durum kendini imtiyazlı görmesine kardeşlerinin faaliyetlerine katılmasına sebep olur.



    Alıntıdır.
     

Bu Sayfayı Paylaş