Neler yeni

Sıra Olalım Birbirimize Saygı Duyalım Oyun ve Türkçe Etkinliği

Katılım
6 Eki 2011
Mesajlar
420
Beğeniler
0
#1
SIRA OLALIM BİRBİRİMİZE SAYGI DUYALIM

Etkinlik Türü: Oyun ve Türkçe (Bütünleştirilmiş Büyük Grup Etkinliği)
Yaş Grubu : 36-48 Ay


Etkinlik dosyasının word hali için tıklayınız;
https://www.okuloncesi.net/dosya/uploads/8f0d323ad2e7513d282e55ca7a34425e.doc

KAZANIMLAR VE GÖSTERGELERİ

Bilişsel Gelişim:
Kazanım 3. Algıladıklarını hatırlar.
(Göstergeleri: Nesne/durum/olayı bir süre sonra yeniden söyler.)
Kazanım 6. Nesne ya da varlıkları özelliklerine göre eşleştirir.
(Göstergeleri: Nesne/varlıkları birebir eşleştirir.)
Kazanım 10. Mekânda konumla ilgili yönergeleri uygular.
(Göstergeleri: Mekânda konum alır.)

Dil Gelişimi:
Kazanım 5. Dili iletişim amacıyla kullanır.
(Göstergeleri: Konuşmayı başlatır. Konuşmayı sürdürür. Konuşmayı sonlandırır. Sohbete katılır. Konuşmak için sırasını bekler.)

Sosyal ve Duygusal Gelişim:
Kazanım 12. Değişik ortamlardaki kurallara uyar. (Göstergeleri: Kuralların gerekli olduğunu söyler. İstekleri ile kurallar çeliştiğinde kurallara uygun davranır. Nezaket kurallarına uyar.)


ÖĞRENME SÜRECİ

• Güne başlama zamanında çocuklardan okuldan sonra neler yaptıklarını sırayla anlatmaları istenir. Çocuklar dinlendikten sonra öğretmen “Ben dün evime biraz geç gittim çünkü otobüse bineceğim zaman çok sıra vardı tam otobüse binerken önüme birisi geçti ve ben otobüsü kaçırdım ” der. Çocuklara neden sıra olunur? -Ne yaparken sıra oluruz? Sıra olurken nelere dikkat etmemiz gerekir? gibi sorular sorularak çocukların yanıtları dinlenir.
• Çocuklara “Şimdi sizinle otobüse binip dondurma yemeye gidelim mi? Düşünün ki biz bir otobüs durağındayız ve otobüs beklememiz gerekiyor herkes otobüs sırasına” diyerek çocukların sıra olmaları sağlanır. Otobüse binmiş gibi sandalyelere oturulur.
• Dondurmacıya geldik sırayla otobüsten inelim denir. Hadi bakalım dondurma sırasına diyerek çocukların sıra olmaları sağlanır.
• Bir süre sonra tekrar okula dönmek için otobüse binmemiz gerekiyor denir ve çocukların önce bilet almaları gerektiği hatırlatılarak bilet gişesi olarak ilan edilen bir köşede sıra olmaları beklenir.
• Bu canlandırmalardan sonra öğretmen çocuklara: “Peki sınıfımızda ne yaparken sıra oluruz?” diye sorar. Yanıtları aldıktan sonra “Benim sıra olmayla ilgili bildiğim bir oyun var birlikte oynayalım mı?” der.
• Çocuk sayısı kadar hazırlanan, üzerinde değişik resimlerin yapıştırılmış olduğu kartlar (hayvan, şapka, giysi, çiçek, sayı vb.) incelemeleri için çocuklara verilir. Kartların eşleri ise bir kutuya konur.
• İnceledikleri resimli kartlar çocukların sınıftan dışarı çıkarken her zaman sıra oldukları yerin zeminine birlikte yapıştırılır.
• Çocuklardan kutudan çektikleri kartların eşlerini yerde bularak ve o kartın üstüne geçerek sıraya girmeleri beklenir.
• Bu oyun çocukların isteklerine göre farklı kartlar ile tekrarlanır.


Materyaller:
Resimli kartlar, kutu

Sözcükler ve Kavramlar:

Kural, zemin, eşleştirme, sıra olma, otobüs, bilet

DEĞERLENDİRME

Etkinlik bitiminde çocuklara aşağıdaki sorular yöneltilebilir:

• Otobüse nasıl bindik? Nereye gittik?
Dondurma almak için ne yaptık?
Sıra olma oyununu oynarken ne kullandık?
Kartlarımızda hangi resimler vardı?
• Oyunun en çok neresi hoşunuza gitti?
• Sıra olmasaydık ne olurdu?
Sıra olurken nelere dikkat etmeliyiz?
Sıra olmak bize nasıl bir kolaylık sağladı?
• Sınıfımızda ve günlük hayatımızda başka neler yaparken sıra oluruz?

Çocuklarla beraber günlük yaşamda karşılaşılabilecek basit bir durum hakkında konuşulur ve sıra olunmadığı için olabilecek olumsuzlukları düşünüp anlatmaları/resimlemeleri istenebilir.

ÖNERİLEN DİĞER ETKİNLİKLER

• Toplumsal yaşam içinde belli kurallara uyarak sıra olunması gereken diğer durumlar da çocuklarla birlikte canlandırılabilir.



DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN NOKTALAR

• Kartlardaki resimler belirli aralıklarla değiştirilmelidir. Çocuklara bir önceki sıra olma oyununda çektikleri kartla tekrar aynı kartı çekmeleri halinde kartlarını değiştirmeleri hatırlatılmalıdır.


UYARLAMA

Sınıfta Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu (DEHB) Olan Bir Çocuk Varsa;

• Sınıfta yapılacak canlandırma çocuklara anlatıldıktan sonra DEHB olan çocuğun elinden tutulur “hadi bakalım otobüse binmek için sıraya giriyoruz” denilerek çocuğa model olunur ve öğretmenle çocuk birlikte otobüse binerler. Çocuk etkinlik süresince öğretmenine yakın bir yerde oturmalıdır (çocuğun model alabileceği bir arkadaşının yanına oturtulması da sağlanabilir). Etkinlik sırasında DEHB olan çocuğa yönerge verilirken çocukla göz teması kurmaya dikkat edilmelidir. Verilen yönergeyi çocuğun anladığından emin olmak için “şimdi ne yapacağız” diyerek çocuğun yönergeyi tekrarlaması istenmelidir.
• Öğretmen çocuğu etkinlik sırasında yönlendirmek için sözel olmayan ifadeler de kullanabilir. Örneğin, bir tarafı yeşil diğer tarafı kırmızı bir kart kullanarak, çocuk uygun davranışlar gösterdiğinde (sıraya geçtiğinde) kartın yeşil tarafı çocuğa dönük olarak tutulurken, çocuk uygun olmayan bir davranış gerçekleştirdiğinde kartın kırmızı tarafı çocuğa dönük tutabilir. Uygun olmayan davranışa düzeltici dönüt verilmelidir. “Şimdi ne yapmamız gerekiyor?” diyerek çocuğun yapması gereken davranışı söylemesi ve yapması sağlanmalıdır.
• Çocuğun uygun olan davranışları etkinlik sırasında hem sözel hem de sembol olarak pekiştirilmelidir.
• Diğer sıra olma etkinliği olan kart oyununda ilk önce DEHB olan çocuğa kart seçtirilir. Böylece çocuğun ilgisini çeken kartı seçmesi amaçlanır. Eşleme çalışması sırasında sözel yönergelerle kendisinden isteneni yerine getirmesi sağlanır. Gerekirse fiziksel yardım da uygulanır.
• Etkinliğin değerlendirilmesinde, basit ve kısa cevaplı sorular sorularak çocuğun sorulara sözel ipuçlarıyla cevap vermesi sağlanır.
 

Forum istatistikleri

Konular
18,892
Mesajlar
30,368
Kullanıcılar
27,851
Son üye
Mfbos
×