ETKİNLİK PLANI: EMEL ÖZDEMİR
03.12.2012
PLANLARIMI YAPARKEN GEREK DÜZENLEME, GEREKSE TÜRKÇE ETKİNLİKLERİNDE BİZLERE KATKIDA BULUNARAK EMEKLERİNİ ESİRGEMEYEN ÜLKÜ DUYSAK ÖĞRETMENİMİZE ÇOK TEŞEKKÜR EDİYORUM.
PLANLARIMI, ÖĞRETMENLERE ÖRNEK OLMASI İÇİN HAZIRLIYORUM.
HER HAKKI SAKLIDIR. HİÇ BİR YAYINEVİ TARAFINDAN PLANLARIMDAN ALINTI VE İZNİM OLMADAN BASIMI YAPILAMAZ.
Aşağıdaki kazanım ve göstergeler 2012 programına uygundur. Siz İSTERSENİZ 2006 programına uygun biçimde değiştirebilirsiniz.
BU ETKİNLİK PLANI FARKLILIKLARA SAYGI TEMASI İÇİNDİR.
ETKİNLİK ADI: FARKLILIKLARIM
Etkinlik Türü: FEN, TÜRKÇE (Bütünleştirilmiş Büyük ve Küçük Grup Etkinliği)
Yaş grubu(ay): 36-66 ay
KAZANIM VE GÖSTERGELERİ
BA Kazanım 3: Algıladıklarını hatırlar.
Göstergeleri:
Nesne/durum/olayı bir süre sonra yeniden söyler.
Hatırladıklarını yeni durumlarda kullanır.
DA Kazanım 6: Sözcük dağarcığını geliştirir.
Göstergeleri:
Dinlediklerinde yeni olan sözcükleri fark eder ve sözcüklerin anlamlarını sorar.
Sözcükleri hatırlar ve sözcüklerin anlamını söyler.
Yeni öğrendiği sözcükleri anlamlarına uygun olarak kullanır.
SDA Kazanım 1: Kendisine ait özellikleri tanıtır.
Göstergeleri:
Fiziksel özelliklerini söyler.
Kazanım 8: Farklılıklara saygı gösterir.
Göstergeleri:
Kendisinin farklı özellikleri olduğunu söyler.
İnsanların farklı özellikleri olduğunu söyler.
Etkinliklerde farklı özellikteki çocuklarla birlikte yer alır.
SDA Kazanım 15: Kendine güvenir.
Göstergeleri:
Kendine ait beğendiği ve beğenmediği özelliklerini söyler.
Grup önünde kendini ifade eder.
Gerektiğinde liderliği üstlenir.
Materyaller:
Farklı renklerde ince kadın çorapları, evde çoraptan yapıp getirdikleri kuklalar.
'ırklar' ppt sunum
https://www.okuloncesi.net/dosya/uploads/d569eaf0eeb8f6bb2a4edb9bc57c4dde.rar
Sözcükler ve Kavramlar:
İyilik, renk, ırk, ten rengi, Farklılıklarım, eşsiz, özel.
EĞİTİM SÜRECİ
• Öğretmen, çocukların aynayı görebilecekleri şekilde sandalyelerine oturmalarını ister.
• Önce öğretmen aynanın karşısına geçer. Aynaya bakarak kendi fiziksel özelliklerini söyler.
• Çocuklar, ikişerli eşleşir. Eşi ile kendi arasındaki farklı ve benzer yönlerini söylerler.
• Bütün grupların incelemesinden sonra, panodaki resimler gösterilir; farklı ten renkleri hatırlatılarak kendi ten renklerine dikkatleri çekilir.
• Farklı özellikleri olan (beyaz ırk, sarı ırk, esmer ırk gibi) insanlara ait hazırlanan Power Point sunuyu seyrederler. Dikkatleri ten renklerine çekilir. Benzerlik ve farklılıklar konuşulur. Kendi ten renklerine en uygun olan sunu resmini, sunuyu seyrederlerken söylemeleri istenir.
• Çorap köşesinden önce kendi ten renklerine uygun olan naylon çorapları alıp kol ve bacaklarına giyerek aynada tekrar kendilerini incelemeleri istenir. Sonra farklı renklerde çorabı kollarına geçirmeleri istenir.
• Çocukların yüzlerini boyayıp farklı saç tipleri oluşturarak ayna karşısında kendilerini incelemelerine fırsat verilir.
Öğretmen bu sırada,
farklılığımızın bizleri eşsiz ve özel yaptığını belirtir.
•
Çorapları kollarına geçirmiş olan çocuklara öğretmen:
—Tüm vücudumuz çorap renginde olsaydı, neler hissederdiniz?
— Neden herkesin ten rengi birbirinden farklı olabilir?
—Ten rengini değiştirebilseydin hangi ten rengini seçerdin?” sorularını sorar; konu tartışılır.
• Öğretmen, dünyadaki bütün insanların besin, giyecek, barınacak yer, sevgi ve saygı gibi aynı temel ihtiyaçlara sahip olduğunu belirtir.
• Öğretmen kendimizi ve başkalarını kabul etmenin önemini vurgular.
• İnsanların farklılıkları ne olursa olsun, bir bütünün parçaları olduğumuz düşünülerek birbirimize bağlılığımızın her şeyden önce ve önemli olduğu söylenir. Çocukların yanındaki arkadaşının elinden tutması ve dostça sıkması istenir.
• İnsan hakları ve demokrasiyle ile ilgili şiirler okunur.
SEVMENİN IRKI OLMAZ
Arkadaşım siyah tenli,
Benim tenimse beyaz.
Bazı arkadaşlarımla da,
Farklıyım biraz.
Yine de severim hepsini.
Biliyorum ki,
Sevmenin ırkı olmaz.
Ülkü DUYSAK
• Etkinlik için davet edilen anne, çocuğu ile birlikte yaptığı kuklaları ellerine geçirerek, özgün bir öyküyü kuklalarla anlatır.
• Çocuklar, evde yapıp getirdikleri farklı tenlerdeki insan kuklalarını kullanıp, ikişer eşleşerek gruba öykü anlatırlar.
DEĞERLENDİRME:
• Çocuklar, şimdi de kendilerinin birer kukla olmalarını isterler. Ritimli müzik eşliğinde kuklalarla oynarlar. Sonra kuklalar sıra ile kendi özelliklerini anlatırlar. Nasıl hareket edebildiklerini gösterirler. Ne giydiklerini, neden yapılmış olduklarını açıklarlar.
• Etkinliğin sonunda, birbirimizin davranışlarını kabul etmenin iyi ilişkiler kurmada ve ‘’
iyilik’’ için gerekli olduğu söylenir.
ÖNERİLEN DEĞİŞİK ETKİNLİK:
• Aile katılımı ile evden getirdikleri naylon çorapları sepete bırakarak çorap köşesi oluştururlar.
DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN NOKTALAR
Çorapların farklı renklerde olmasına,
Her çocuğun bir çorabının olmasına,
'iyilik' konusunda gün sonu değerlendirmesi yapılmasına dikkat edilimelidir.
AİLE KATILIMI:
Velinin sınıf içi etkinliğine katılımı için okula davet edilen anne, çocuğu ile birlikte yaptığı kuklaları ellerine geçirerek, özgün bir öyküyü kuklalarla anlatmaları istenir.